LEVERANDØR

Yamaha ser et stort potensielt marked for AFC

AFC3 er tredje utgave av Yamahas akustikksystem, Active Field Control. Det finnes nå i fire steder i Norge.

Tredje versjon av Yamahas Active Field Control (AFC) kan være aktuelt for svært mange av landets kulturhus, mener selskapet. Nå har Yamaha Scandinavia ansatt en egen selger som skal fokusere mer på proffmarkedet.

Knut Sandvik – basert i Bjugn i Trøndelag – er nyansatt Key Account Manager for Yamaha Scandinavia, og kommer fra ATEA og FotoPhono med 25 års erfaring inne scene og profflyd.

ANNONSE

– Yamaha et kjent navn, og det er synonymt med brukervennlighet, kvalitet og driftssikkerhet for de fleste profflyd-brukere. Vi er blant annet verdensleder på digitale miksere, som vi har holdt på med i over 20 år, forteller Sandvik.

Han er godt kjent med kulturhusbransjen, hvor han i en årrekke har vært på leverandørsiden på lyd/lys/bilde og scenetekniske løsninger.

Sandvik vil også videre være teknisk rådgiver og konsulent på sceneteknisk maskineri av byggherrer, entreprenører og andre rådgivere/konsulentselskaper, men selvsagt ikke innenfor produktområdene han selger varer fra Yamaha.

– Salg av profesjonelt lydutstyr som digitalmiksere og forsterkere har alltid vært Yamahas sterkeste område, men nå skal vi gi de andre aktørene enda sterkere konkurranse også på et annet område, sier Sandvik i en samtale med Kulturhusmagasinet.

Riksteatrets prøvesal i Nydalen i Oslo har installert Active Field Control-systemet. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Active Field Control, AFC, som nå heter AFC3 (og ja, det betyr at det er tredje versjon), er det Sandvik beskriver som et «nøkkelprodukt».

– Det kalles gjerne for «elektronisk klanganlegg». Men det er ikke klang, men en elektronisk romregulering og korrigering av akustikken som foretas med et slikt system.

Knut Sandvik. Foto: Yamaha Scandinavia.

Ifølge Yamaha.com er Active Field Control (AFC) et system som er designet for å justere og forberdre akustikken i et rom, samt optimere klangen. Med hjelp av høyttalere og mikrofoner i rommet, samt en styringsenhet, oppnås den ønskede effekt.

– Det er stor interesse for AFC3 og noe vi skal jobbe mye med fremover. Vi har mange kulturhus i Norge med flerfunksjonssaler som har dårlig akustikk, og som kan egne seg ypperlig til dette, forteller Knut Sandvik.

Pr. våren 2018 har Yamaha levert og installert systemet i Hønefoss kirke (2018), Spira – kulturhuset i Flekkefjord (2016/17) og Riksteatrets prøvesal i Nydalen i Oslo (2014), samt at det våren 2018 installeres i kultursalen på nye Heimdal videregående skole i Trondheim.

I nabolandet Sverige er Yamahas system blant annet installert hos prestisjetunge steder som Operaen i Gøteborg samt Operaen i Stockholm.

Det finnes også konkurrerende systemer, herunder Constellation fra Meyer Sound og Vivace og Vivello fra Audiens Norge. Førstnevnte har blant annet anlegg hos Fosnavåg kulturhus og i Grieghallen, mens sistnevnte er å finne hos Rommen skole i Oslo og Lørenskog kulturhus.

– Flerfunksjonssalene i kulturhusene rundt om i landet har gjerne krav til variert bruk og mange funksjoner, ikke bare til sceneforestillinger som revy, teater og konserter, men skal også ofte kunne brukes som kinosal, til konferanser og møter, banketter og så videre, hvor alle bruksområdene krever forskjellig akustikk for en optimal lydopplevelse, forklarer Sandvik.

– Tanken er at da at rommet bygges «dødt», med kort etterklangstid, så kan vi kompensere med et såkalt regenerativt system som tar opp i seg rommets egenklang, pluss klangen som brukerne utfører, og simulere et større eller mindre romvolum alt avhengig av ønsket etterklangstid og romkarakteristikk.

AFC3 – Active Field Control fra Yamaha.

Han mener det beste av alt er at salene blir enklere og rimeligere å bygge (eller bygge om for eksisterende saler). Det er mye enklere å lage et «dødt rom» med elektronisk klanganlegg enn et akustisk tilfredsstillende rom som kun egner seg til en type lyd.

– Hvorfor velge Yamahas system fremfor de andre?

– En grunn kan være at kostnadene er rundt halvparten av en av konkurrentene, svarer Yamahas nye norske sjefsselger.

Han anslår at av de cirka 80 store- og mellomstore kulturhusene i Norge kan så mange som halvparten ha behov for eller få en mye bedre akustikk med et slikt system.

– Jeg har besøkt de fleste! Mange er bygd etter funksjonskrav og krav til akustikken som har endret seg de siste årene, så det er mange saler med stort forbedringspotensial. Mange hus har dessuten behov for å pusses opp rent generelt, samt å skifte ut og modernisere sceneteknisk utstyr, og en tilpasning av salen til et elektronisk klanganlegg med installasjon av et AFC3 system kan da gjøres samtidig for en rimelig penge, med stor gevinst for lydopplevelsen som brukere og publikum vil nye godt av.

– Det viktigste med kulturhuset er jo at publikum får en god opplevelse og går hjem med gode minner, avslutter Sandvik.

Drømmer om nytt akustisk lydanlegg

Bransjeveteranen Asle Nilsen storkoser seg fortsatt med lyd og opplevelser

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like