KULTURHUSBESØK

«Utsikten er det folk liker aller best!»

Andreas Gilhuus foran Bølgen kulturhus. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

LARVIK: Med tiårsjubileet i sikte i 2019 gyver Bølgen kulturhus løs på nye oppgaver. Nå skal de også overta restaurantdriften. – Vi vil være best, det er vårt motto!

Det forteller Andreas Gilhuus, kulturhuslederen, som tar hjertelig imot Kulturhusmagasinet og viser oss rundt i det 6.000 kvadratmeter store kulturhuset ved kaikanten i sjøfartsbyen Larvik.

ANNONSE

Bølgen er bokstavelig talt en bølge, med svingende bølgetak.

Det er høyt under taket, overalt i huset, og de ni årene – vel, de vises ikke.

Det ser fortsatt fint, nytt og like storslagent ut.

– Det er viktig at vi har et hus som er i topp stand. Vi er veldig takknemlig for støtten som lokalpolitikerne viser for huset og sponsorene vi har, sier Gilhuus, mens vi prater på enden av huset, med den enormt flotte utsikten mot havet.

Leder Andreas Gilhuus i Bølgen kulturhus går ikke av veien for å stille opp som DJ, og har donert deler av egen platesamling til egen arbeidsplass. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

– Hva kan andre kulturhus lære av dere?

– Ingen kulturhus er like. Litt av suksessen her handler om samspill. Alle ansatte er enige om retningen. Vi skal være ledende og vi har årlige strategisamlinger for å enes om målene.

– Vi skal være best! Det er innstillingen alle har. På alt. På å ta imot artister, publikum, og å ha det beste utstyret. Derfor får vi tilliten fra sponsorer, støtten fra publikum og politikere, mener Andreas Gilhuus.

– Det handler også om å tørre å ta risiko.

Markedssjef Guro Hellenes Svanes og markedskoordinator/designer Stig N. Andersen. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

Bølgen har ansatt egen grafisk designer / markedskoordinator, Stig N. Andersen, fremfor å «sette ut» dette arbeidet.

Det ble mye armer og bein, og frem og tilbake. Nå har huset full kontroll.

Snart overtar Bølgen også restauranten Sanden kafe og bar, som disse ni årene har hatt to ulike drivere.

– Vi vil drive restauranten selv. Mat og kultur hører sammen, det gir en helhetsopplevelse. Og vi vil få til mer ved å drive selv, og ha vår egen restaurantsjef, sier Gilhuus, som sier at trenden innen norske kulturhus er at stadig flere driver restauranten selv.

Utsikten over deler av Sanden kafe og bar. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

Sammen med en av sine nære medarbeidere, kinosjef Lasse Brennvall, blir vi vist rundt i kafeen, og i bakrommene. Her er en egen flygelgarasje.

– Et levende hus med bra arbeidsmiljø. Dette er en av de spennende arbeidsplassene i samfunnet, mener Brennvall.

Leder Andreas Gilhuus i Bølgen kulturhus inne i storsalen. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

Inne i storsalen er det plass til 504 sittende, og et buet skyveamifi kan frigjøre ståplasser for rundt 700.

– Her kan vi gjøre mye forskjellig, fra å ha rockekonsert, konferanse eller en fjerde kinosal, forklarer kulturhussjefen.

Han sier at Oslo filharmonien elsker salen, og at dette er et av de få stedene utenfor hovedstaden at de opptrer hos norske kulturhus.

– Alle skryter av akustikken!

 

Egen garasje til flygelet! Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

 

Tove Høeg er resepsjonist i Bølgen kulturhus. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

Brekke & Strand og andre som planla Bølgen kulturhus har tenkt smart, mener Gilhuus. Inne i storsalen er det veggplater med hardt tre, som kan snus og da vises en myk perforering.

– Byen ble veldig inkludert da kulturhuset ble planlagt, forteller han videre.

– De som planla reiste hele landet og plukket det beste fra andre kulturhusprosjekt. Nå har vi jevnlig besøk fra folk som vil se vårt.

– Hva liker gjestene best?

– De liker utsikten og at det ser nytt ut! Fordi vi er en suksess, har vi en «god standing» lokalt og hos befolkningen. Folk ser at det skjer mye på Bølgen. Vi har et stort spenn, med alt fra Satyricon til Oslofilharmonien. Og prøver å tenke sammenhenger: kino, musikk, kunst, mat.

– Men motstand var det vel, her også?

– Ja. Det var skepsis i starten, og da røde tall kom var det forventninger om å skulle gå i null. Men det er det ingen kulturhus som gjør. Nå er det bare skryt.

Møte: (fra venstre): Arrangementssjef Christian Lorentzen, teknisk sjef Espen Solum, kinosjef Lasse Brennvall, arrangementsvert Lisbeth Fevang, produksjonsleder Tone Kj Larsen og administrasjonssjef Anne Marte Espeseth. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

Andreas Gilhuus inne i en av garderobene i Bølgen kulturhus. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

Andreas Gilhus – som selv opprinnelig er fra Larvik – forteller at Larvik kommune gir årlige driftstilskudd på 3,5 millioner kroner, 1,8 millioner til vedlikehold av bygget og 2,5 millioner årlig de neste fire årene for investeringer.

I tillegg kommer en rekke sponsorer, og kulturhuset er også observante og flinke til å søke på ulike støtteordninger fra Kulturrådet, Musikkutstyrsordningen og Norsk filminstitutt.

I tillegg er huset mye brukt til konferanser, og man samarbeider tett med hotellene, som Farris Bad.

Det er også en «blå box» i huset, samt kunstgalleri, og tre kinosaler (Bølgen kino).

Lokale lag og foreninger får halv pris på leie av rom/scener/lokaler. Dermed trenger man ikke selge så mange billetter for å gå i balanse.

​Tix med sin tredje norske kunde

Andreas Gilhuus har vært sjef for Bølgen kulturhus siden starten i 2009. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

 

Møte: (fra venstre): Arrangementssjef Christian Lorentzen, teknisk sjef Espen Solum, kinosjef Lasse Brennvall, arrangementsvert Lisbeth Fevang, produksjonsleder Tone Kj Larsen og administrasjonssjef Anne Marte Espeseth. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

Kulturhussjefen liker å være «hands on», og kan det meste om de fleste deler av driften. Han er også gjerne DJ, og har donert deler av platesamlingen sin til kulturhuset.

Til tiårsjubileet i 2019 har Bølgen fått støtte på nesten en halv million til to ulike bestillingsverk. Gisle Kverndokk skal komponere et verk som skal urfremføres av Oslofilharmonien, og Meg og kammeraten min (Martin Hagfors og Erik Johannessen) skal komponere et audiovisuelt verk rettet mot barn som skal urfremføres av Vestfold UngdomsstrykeOrkester og lokale barn. Det blir også mange andre spennende ting som skal skje gjennom hele året.

Av de rundt 40.000 billettene som selges til kulturarrangementer kommer ca. en av fem besøkende fra Sandefjord (viser statistikken), noe som er veldig bra med tanke på at det som regel er vanskelig å få folk til å bevege seg over kommunegrensene.

Kinosjef Lasse Brennvall viser frem sine ferdigheter. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

 

Lasse Brennvall (t.v.) og Andreas Gilhuus. Foto: John Berge. Kulturhusmagasinet.no ©

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like