LEVERANDØR

Ny milepæl for TIX: Har fått ti kunder i Norge

TIX-sjefen Sindri Már Finnbogason i foajeen hos Stavanger konserthus. Her startet TIX opp deres billettssystem fra tirsdag 10. april 2018. – Alt gikk etter planen, sier Sindri. Foto: TIX.

Det går så det suser for TIX. I april 2018 installerer de billettsystemet sitt hos Stavanger konserthus.

For litt over et år siden – under Norsk kulturnettverks vårkonferanse 2017 i Trondheim – presenterte det islandske billettselskapet TIX seg for første gang for den norske kulturhusbransjen.

ANNONSE

Siden den gang har det gått «raka veien» for gründer Sindri Mar Finnbogason (40) fra Island. Han er markedsleder på hjemmemarkedet, og startet i 2017 i Danmark, Sverige og Norge.

I Sverige er TIX nå oppe i fem kunder og i Norge runder TIX faktisk ti signerte kunder i disse dager.

 

TIX-gründer Sindri Mar Finnbogason (t.v.) og konsulent Marianne Hettervik i Stavanger konserthus. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©


Sindri Már Finnbogason har arbeidet med billettsystemer de siste 16 årene.
Han var med og bygde opp et islandsk system (Midi).

Det ble senere kjøpt av selskapet Billetlugen, som ble til Venuepoint, som så ble kjøpt opp av Egmont (som deretter er overtatt av Eventim).

Da Sindri røyk uklar med Venuepoint, tok han seg pause fra bransjen, før han igjen startet opp – da som TIX – i 2014.

– Hva hadde du håp om da du startet våren 2017?

– Dette er over alle mine forventninger. Nå er det litt over et år siden presentasjonen i Trondheim og snart ett år siden jeg først snakket med Kulturhusmagasinet. Jeg hadde ikke trodd jeg ville ha ti kunder i løpet av det første året. Jeg håpet på fem kunder. Det gikk mye raskere enn jeg kunne trodd! sier en smørblid Sindri Már Finnbogason.

– Hvorfor har kundene valgt TIX, tror du?

– Vel, vi har vunnet de fleste via anbud. Jeg tror hovedgrunnen er at prismodellen vår er mye enklere, enn konkurrentenes, og systemet vårt har mye nytt og teamet mitt er erfarne. Og kulturhusene stoler også på at implementeringen går bra. Den har gått bra alle stedene. Vi hadde en nedetid på kun 40 minutter mens vi endret system for Kilden, og det var ingen problemer etter det. Men mindre kulturhus går det enda raskere å skifte.

 

 

Sindri Mar Finnbogason er gründeren bak TIX, som nå også er på vei inn på det norske kulturhusmarkedet. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©


Sindri sier at TIX’ filosofien er at de ikke er mellommenn på billettsalget, men softwareleverandør.

– Hos Ticketmaster går pengene dit, og de tar avgift, og det tar en stund før kulturhusene får pengene. Vi ser ingen grunn til at vi skal lagre penger, det var kanskje fornuftig for tjue år siden, men med dagens teknologi er det ikke vits – vi er ikke bank, vi er softwareutviklere.

– Så hvordan tjener dere da penger?

– Kundene betaler lisensavgift, pr. måned. Tenk deg hva som skjer hvis et billettselskap går konkurs og et konserthus har ti millioner kroner utestående, sier Sindri.

– Hvor stort er potensialet til TIX?

– Slik jeg ser det er vi bare i begynnelsen. Vi konsentrerer oss om kulturhus. Vi tok en strategisk beslutning om å ikke gi anbud på Operaen i Oslo. Systemkravene deres passer ikke våre produkter. Da måtte vi ha spesialutviklet noe kun for en kunde, som riktignok har 300.000 salg, men vi tar heller heller ti kunder som selger 40.000 billetter hver.

TIX har vunnet de ti anbudene hos kulturhus som fra før av har brukt Venuepoint og Ticketmaster. De har pr. april 2018 ikke «tatt» noen fra DX, som leverer til kulturhus og kinoer.

– Vi har ikke tenkt så mye på kinoer, men det kan endre seg, fordi mange kulturhus har kinoer. Det er fornuftig å ha en løsning som har begge type informasjon, sier Sindri.

Eirik Vatne (t.v.), daglig leder hos Sola kulturhus og Sindri Már Finnbogason fra TIX da de signerte kontrakten. Foto: TIX.

 

Norgessukssesen gjør at TIX nå ansetter sin andre norske medarbeider: Trygve Bjørnebo skal stå for teknisk support. Fra før av Marianne Hettervik er ansatt som konsulent i Tix Norge.

Tix med første norske ansatt

Her er de ti første TIX-kundene i Norge, i kronologisk rekkefølge:

De som er i gang med billettsalg:
Arendal kulturhus
Kulturhuset Bølgen
Nøtterøy kulturhus
Kilden Teater og Konserthus
Sola kulturhus
Stavanger konserthus

De som skal implementeres våren 2018:
Sandnes kulturhus
Ælvespeilet
Dansens Hus
Drammen Teater og Union scene

Kilden Teater og Konserthus valgte Tix

​Tix med sin tredje norske kunde

TIX har sikret seg de to første norske kulturhuskundene

Les historien om TIX her:

Billettsystemet TIX på vei inn i Norge

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like