KULTURHUSBRANSJEN

Leverandørene «mann og kvinner av huse» for kulturhuskonferansen

Ernst R. Berggren og Jan-Stefan Hansen fra LydRommet. Ernst med den rykende ferske premiereutgaven av magasinet vårt, hvor LydRommet er behørig omtalt og også annonsør! Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

DRAMMEN: Leverandørmedlemmene har strømmet til bransjeorganisasjonen Norske kulturhus den siste tiden. Her er alle som deltok på høstkonferansens minimesse.

Konferansen fant sted på Union Scene mandag og tirsdag 15-16. oktober 2018.

ANNONSE

Det var over 200 påmeldte deltakere, og for første gang med faglig innhold for alle faggruppene hos kulturhusene. Ergo ble det arrangert en minimesse med leverandørmedlemmene.

Her er en gjennomgang av noen av de vi møtte på vår vei gjennom lokalene.

Rekordpåmelding til kulturhuskonferansen i Drammen

Sem & Stenersen Prokom: prosjektleder Anders Mærøe (t.v.) og salgssjef Bjørn C. Skau. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Utvikler Eivind Riise fra Sem & Stensersen Prokom. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Sem & Stenersen Prokom

Sem & Stenersen Prokom var representert ved prosjektleder Anders Mærøe og salgssjef Bjørn C. Skau.

De tilbyr en rekke løsninger for norske kommuner, herunder ansatteportal, ulike portalløsninger, support-tjenester for innbyggerne osv.

På konferansen ville firmaet fokusere på et system – Book Up – som gjør det enklere for en kommune å leie ut sine mange ledige lokaler.

Blant kundene på denne tjenesten finner vi Ski, Frogn, Tromsø og Lier kommune.

En av de nye oppdragsgiverne er Fredrikstad kommune, som nå skal få effektivisert utleien. Den har tradisjonelt foregått slik at en potensiell leietaker sender e-post eller ringer.

– Med vårt system er det lettere å leie ut og lettere å leie et lokale. En kommune forteller oss at de sparte halvt årsverk med digitaliseringen, forteller duoen. Vi hilste også på utvikleren av det hele – Eivind Riise.

Salgssjef Tommy Thoresen og daglig leder Einar Borge Vike i Atendi. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Lysdemo fra Atendi. Kanadiske Sharon Huizinga (t.h.) var tilstede for å demonstrere ECTs banebrytende sjufargers lamper med dertilhørende lysmikser. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

 

Hårek Kristoffersen fra Atendi. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Atendi

Atendi er en Drammensbasert lys, lyd, AV og sceneteknikk-leverandør. De stilte mannsterke, med både stand og eget showroom i det tilstøtende Brageteateret.

Prosjektleder Hårek Kristoffersen, salgssjef Tommy Thoresen og daglig leder Einar Borge Vike var blant mennene vi traff på.

Inne i teatersalen hadde Atendi satt opp demo av produkter fra sine leverandører, blant annet Yamaha og High End Systems/ETC (lys).

Kanadiske Sharon Huizinga var tilstede for å demonstrere ECTs banebrytende sjufargers lamper med dertilhørende lysmikser. Kun Philips har noe lignende, og dette er noe helt annet enn RGB-baserte lamper, forteller Tommy Thoresen entusiastisk. – Det er «tull» at RGB kan blande alt. Men med en sjufarger, i regnbuens farger, kan man det, sier Thoresen. Systemet er kostbare saker, men Det Norske Teatret i Oslo og Den Nationale Scene i Bergen har gått til anskaffelse.

– Er det kompatibelt med andre lysbord?

– Kun ETC har en fullverdig styringsenhet, og det er ikke lett å lage programvaren, og den er produsenteid. Men informasjonen om lampene er åpen, så teoretisk kan andre også tilby styring av disse.

Hårek Kristoffersen sier at Atendi fokuserer på infrastrukturer og kontroll på lys- og lyd.

– Tidligere var sallyset noe man slo av og på med en bryter på veggen .De siste fem årene har omreisende forestillinger ønsker om kontroll av salllys. Og dette og lyd kan nå styres via ethernet. Man sparer mange kilo med kobber, og det trengs mindre plass i kabelgater, og dermed mindre kostnad, forklarer Hårek.

En ja-plan fra Yesplan: Erik Temmermann (t.v.) og Wim Casier. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©


Yesplan

Belgiske Yesplan hadde tatt en lang vei til Drammen, men den var viktig og allerede dag én kunne konsulent Erik Temmermann og manager Wim Casier fortelle at de hadde fått mange interessenter til sitt system. Uten å røpe hvem, kunne de også gi oss en nyhet, nemlig at de har signert den første norske kunden. Det er et ikke-navngitt sted i Oslo, og de skal «gå live» i januar 2019. Musikkhuset Århus i Danmark er også i gang, så her satses det på å erobre Skandinavia. Belgierne har nemlig blitt markedsleder i hjemmemarkedet i løpet av første driftsår i 2011-2012, og så økte de til nabolandene: Sveits, Østerrike, Luxemburg, Nederland og Storbritannia.

– Folk snakker. Kultursektoren har masse internasjonale kontakter. Så vi har blitt kjent også på den måten , forteller Temmermann.

Så hva er Yesplan? Jo, det er en «alt-i-ett-pakke» for ethvert kulturhus/scene/konsertsted/teater/kinoer/festivaler m.v.

– De fleste lagrer dato i mange systemer. I Excel, Outlook, i et billettsystem, i en skytjeneste. Med Yesplan er alt dette en saga blott. Du lagrer alle data i et system.

Selskapet har så langt 200 kunder i Europa.

Morten Jørve (salgssjef), Johan Holmen (service manager), Ronny Enger (prosjektleder arkitektonisk belysning) og Jarle Kvalsund (selger, lyd). Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

STOR interesse for grandMA3 light. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Bright Norway AS

Bright Norway AS var representert med Morten Jørve (salgssjef), Johan Holmen (service manager), Ronny Enger (prosjektleder arkitektonisk belysning) og Jarle Kvalsund (selger, lyd).

– Det er veldig mange steder som ønsker å skifte ut de gamle lysene sine med nye LED-lamper, og dette er noe vi fokuserer på, forteller Ronny Enger.

Bright hadde også tatt med seg det gjeve nye lysbordet, grandMA3 light fra MA Lighting.

Lofoten kulturhus i Svolvær ble den første som fikk sin egen grandMA3 light levert av Bright Norway.

Firmaet har også levert til Parken kulturhus i Ålesund og det blir to-tre leveringer til i 2018, men de fleste andre må vente til 2019.

– Det er mer enn femten bestillinger så langt, forteller prosjektleder Hans Peter Jenssen hos Bright Norway til Kulturhusmagasinet.no. Han holdt også et seminar under konferansens første dag.

Det nye flaggskipet til det tyske selskapet ble først presentert våren 2018 på prolight + sound 2018-messen i Frankfurt.

Les mer om det her:

«Bestemor»-lysbordet «alle» vil ha

Bright fikk gigantavtale på over 25 milioner kroner med Statsbygg

Ernst R. Berggren og Jan-Stefan Hansen fra LydRommet. Ernst med den rykende ferske premiereutgaven av magasinet vårt, hvor LydRommet er behørig omtalt og også annonsør! Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

LydRommet

Prosjektselger Jan-Stefan Hansen var på plass sammen med daglig leder Ernst R. Berggren fra LydRommet. De viste frem sitt lydmålingsutstyr og andre utgave av medhørssystemet IPS1.

Jan-Stefan Hansen forteller at IPS1-systemet er basert på ordinært IP-nettverk og man kan eventuelt bruke  en eksisterende infrastruktur som er i bygget. Dette kan i mange tilfeller forenkle installasjonen betraktelig.

LydRommet har i samarbeid WaveCapture utviklet et måle- og loggesystem for desibelnivået (dB). Det består av programvaren Wavecapture RT-Capture 3, et lydkort (dB-Kort2), en mikrofon (MicW215L), mikrofonkalibrator (CA111), en skjerm, en bærbar datamaskin, og prisen er 29.890 eks mva.

– Man kan lett bli revet med og spille litt for høyt, men med dette systemet vil man til enhver tid enkelt se hvordan man ligger an, og kunne dokumentere lydnivået i ettertid. Flere europeiske land har et regulert lovverk for dette, noe vi ikke har i Norge enda. I mellomtiden har MUO lagt inn to forskjellige guidelisens man kan velge mellom «99dBA over 30 minutter« som er helsedirektoratets veiledende grenseverdi eller «102dBA over 15 minutter» som også har blitt vanlig å forholde seg til i Norge.

Klart for fullpakket fagkonferanse for kulturhusene

Karl Otto Døviken Ekle (salgsmedarbeider) og Terje Hvam (salgsmedarbeider) fra Bary. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Forretningsutvikler Morten Bakke fra Bary. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Bary

Karl Otto Døviken Ekle (salgsmedarbeider) og Morten Bakke (daglig leder) kom fra Bary.

De fokuserte på sine Ayrton bevegelige scenelamper og det meget flotte Solid state logic live lydmiksebord.

– SSL er mest kjent for studio og TV-miksebord, men har også svært gode livemiksebord. Dette er kostbare saker, men vi satser på å gjøre det mer kjent, fortalte Karl Otto Døviken Ekle.

Morten Bakke på sin side sørget for sprell og moro under et eget innslag om «røverhistorier» fra bransjen, under et av seminarene.

Alexander Frogner (selger) og Pouria Ruhi, gründeren bak LastCall. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

LastCall

LastCall er en ny applikasjon som ble lansert i juni 2018. Konseptet er: de vil fylle alle kulturscener til randen hver dag.

Det vil de gjøre ved å tilby restplasser/ledige plasser samme dag som arrangementene skjer, og vil treffer de som har glemt arrangementene eller vil ha en god «deal».

Pouria Ruhi, gründeren bak og Alexander Frogner (selger) var hjertelig tilstede med Bamsemums og oppstartsentusiasme.

De har allerede fått med seg mange kjente konsertsteder og scener i Oslo, som Chateu Neuf, Røverstaden, Chat Noir, Folketeateret, Vulkan og nye Røverstaden.

Pt. trengs ingen teknisk integrering, men Last Call-gutta vurderer en api oppimot gode billettsystemer.

Petter Larsen fra 07 Media med en av de flotte trykksakene fra selskapet. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

 

07 Media

Trykkerigiganten 07 Media var hjertelig tilstede med seniorrådgiver Petter Larsen og et pent knippe med referansebrosjyrer, hefter og lekre gavekort og eksempler på andre gaveartikler. – Vil har fått mange henvendelser. Jeg er veldig fornøyd med å være her på minimessen,f forteller Petter Larsen.

Her er noen andre bildeglimt av leverandørene: 

Sindri Már Finnbogason fra TIX. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Endre Hestnes fra DX. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Marcia Louise Titley fra Venuepoint. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Jo Wang fra Audiens Norge. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Magne Skålevik (seniorrådgiver; Fagleder Romakustikk) hos Brekke & Strand Akustikk AS. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Prosjektleder Ann-Kristin Sønstelie fra 07 Media. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Bjørn Terje Bråthen fra Artistguiden og Reidun Berntsen fra Rocksport Booking. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Runar Lien fra Skeie seating. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Bård Støfringsdal, akustikk spesialist i COWI AS. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Nå får teknikerne mer fokus på fagkonferansene

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like