NYTT OM NAVN

Lene Fjellstad er imponert over hvor rause folk er med hverandre i kulturhusbransjen

Lene Fjellstad er markedsansvarlig i Kimen kulturhus, Stjørdal.

Kimen kulturhus’ Lene Fjellstad bobler over av entusiasme for å drive kulturhus og er så glad for at bransjefolk villig deler råd og kunnskap seg i mellom. Hun ivrer også for å få bevilgende myndigheter til å forstå verdien av kultur og at folk samles.

Navn: Lene Fjellstad
Fødselsdato: 13.04.73
Stillingstittel: Markedsansvarlig i Kimen kulturhus, Stjørdal
Tid i bransjen: Siden 2015, men har jobbet med informasjon/PR i hele yrkeskarrieren.
Lenker til kulturhusets sosiale medier:
Facebook: https://www.facebook.com/kimenkulturhus/?fref=ts
Instagram: #kimenkulturhus

–  Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn!

ANNONSE

– Jeg er sosiolog, og har også tatt PR/kommunikasjonsstudier ved BI som en del av Master of Management. Denne kompetansen har jeg hatt gleden av å bruke innenfor mange ulike bransjer, alt fra bank/finans til spesialpedagogikk og PR-byrå.

– Hvordan havnet du i kulturhusbransjen?

– Stjørdal var i ferd med å åpne et fantastisk kulturhus, og da de søkte etter en markedsansvarlig var jeg ikke i tvil om at dette var noe jeg ønsket å være en del av og bidra til å bygge opp. Kultur har alltid hatt en stor plass i livet mitt, og tidligere var jeg også aktiv selv i kor og band. Jeg simpelthen elsker jobben min og føler meg privilegert.

Kimen kulturhus i Stjørdal åpnet 21. august 2015. Foto: Kimen.

– Hva kjennetegner ditt kulturhus?

– Kimen kulturhus favner mange funksjoner. Vi har konsert- og teaterscener, bibliotek og kino, fritidsklubb, kulturskole, kafe og til og med en kirke. Det gjør at det er liv og røre her fra morgen til kveld, og vi har alle aldersgrupper representert i rikt monn. Tellinger viser at mer enn 1.500 mennesker er innom kulturhuset hver dag, og det er ikke dårlig i en by med knapt 24.000 innbyggere.

– Hvor ligger forbedringspotensialet?

– Sett fra markedssiden, som jeg selvsagt er mest opptatt av, så har vi et stort potensiale i å utnytte digitale medier i enda større grad og generelt ta i bruk de kanalene hvor publikum ønsker å møte oss.

– Hva er det beste med ditt kulturhus?

– Mine herlige, engasjerte kolleger, og at det skjer så mye moro her hele tiden. Sist helg for eksempel var det et spektakulært flash mobfrieri utenfor huset, og i skrivende stund rigger vi til en direktesendt TV-debatt mens det i kirka forberedes til lunsjkonsert.

– Har dere noen planer om oppgraderinger?

– Huset er bare to år, så det blir nok ikke med det første. Men nabotomta utvikles nå med planer om hotell/restaurant, og det er vi selvsagt spente på.

– Hva er du mest interessert i hva gjelder kulturtilbudene dere selv tilbyr på huset?

Jeg liker å utfordre meg selv og gå på ting som jeg i utgangspunktet kanskje trodde jeg ikke ville like. For det er utenfor komfortsonen magien ligger. Jeg har for eksempel hatt mange fine kunstopplevelser i galleriet vårt.

– Foruten tilbudene på huset: hva slags kulturtilbud benytter du deg av i andre sammenhenger?

– Jeg bor i Trondheim og har et fantastisk kulturtilbud rett utenfor døren. For tiden blir det mye barnevennlige kulturaktiviteter fordi vi har to gutter.

– Hvor leser du nyheter?

– På nettet. Jeg følger lokal- og regionalavisene nøye og er selvsagt opptatt av hva de skriver om oss. Og så er jeg veldig glad for å ha oppdaget Kulturhusmagasinet fordi det er veldig relevant for jobben min.

– Abonnerer du på noen strømmetjenester for film/serier?

H– jemme har vi både Netflix og HBO. Jeg er ei svært utålmodig dame som ikke takler å vente ei uke på neste episode av en serie… Nye sesonger av favorittserier som «Orange is the New Black» og «House of Cards» er gjerne «gjort unna» i løpet av et par netter. Film derimot er best på kino. Punktum!

– Hva gjør du for å reklamere for kulturhuset ditt?

– Vi tar i bruk de kanalene vi kan, måler effekt og justerer fortløpende. Vårt publikum er aktiv på sosiale medier, og vi ser også at nyhetsbrev er en viktig informasjonskilde.

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?

– Da drar hele familien på hytta. Turer ute i naturen er rekreasjon for meg, spesielt dersom det er bær eller sopp å finne.

Logoen til Kimen kulturhus, Stjørdal.

– Hvilke av dine kommende arrangementer i 2017 gleder du deg mest til?

– Vi har fått Norske Talenters audition hit i oktober, og det blir veldig moro med stort produksjonscrew, hundrevis av talentfulle mennesker og et entusiastisk publikum.

– Hvordan var sommeren 2017 hos dere?

– Heftig! I august arrangerte vi ByFest Stjørdal for aller første gang, og parkkonserten med Bernhoft/Violet Road ble et høydepunkt til tross for at regnet bøttet ned. Heldig vis er trøndere vanntette.

– Hvilke utfordringer står kulturhusbransjen overfor?

– Mange! Blant annet å få bevilgende myndigheter til å forstå verdien av kultur og at folk samles.

– Hvem imponerer deg mest i den norske kulturhusbransjen og hvorfor?

– Hvor rause man er mot hverandre når det kommer til det å dele gode råd og kunnskap.

– Hva er din beste egenskap i jobben din?

– Engasjementet!

– Hadde du hørt om Kulturhusmagasinet før du hørte fra oss?

– Ja, jeg er fast leser!

– Har du noen ønsker for innholdet på Kulturhusmagasinet?

– Inspirerende artikler fra hele landet med folk som får ting til å skje.

– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?

Hans Pareliussen hos Parken i Ålesund, en dyktig og fin fyr!

Kimen kulturhus i Stjørdal. Foto: Kimen.

 

Lene Fjellstad. Foto: Privat.

Årets kreative: Kimen kulturhus, Stjørdal

Folk i kulturhus: Jomar Ertsgaard

«Kimen er verdt hver krone»

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like