KULTURHUSBRANSJEN

Kulturrådet ønsker seg flere søknader fra kulturhusene

Kristin Danielsen er direktør for Norsk kulturråd. Her i aksjon under Norsk kulturhusnettverks fagkonferanse i Stavanger konserthus mandag 16. oktober 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

I en norsk kulturvirkelighet hvor det knives om midlene ber Norsk kulturråd norske kulturhus om å være mer aktive søkere for arrangørstøtteordningen. For det er penger å hente for driftige ildsjeler.

I den anledning kom rådet selv til Norsk kulturhusnettverks samling i Stavanger.

ANNONSE

Kristin Danielsen, direktør for Norsk kulturråd og Jan Ole Otnæs, leder for kulturrådets musikkutvalg for arrangør- og festivalstøtte var der for å fortelle om ståa.

Som det heter i beskrivelsen av ordningen: Arrangørstøtteordningen i Kulturrådet har som formål å styrke arrangørene og gi dem mulighet til å skape konsertprogram som utvikler interesse hos et større publikum. Denne er for musikk, scenekunst og visuelt. Det er de to første som er mest relevant for kulturhusene.

Etter at Rikskonsertenes ordning for turne- og arrangørstøtte for rock og populærmusikk ble endret til å inngå i ordningen hos Norsk kulturråd, ventet man seg mange søknader. Men det ble ikke tilfelle.

Etter at Norsk kulturråd begynte med dagens ordning i 2012 er det kun søkt om seks millioner kroner i støtte til ulike kulturhusprosjekter.

– Da Rikskonsertene la ned sin offentlige konsertvirksomhet og noe midler ble overført til kulturrådet så forventet man jo store, tunge søknader kulturhusene. Derfor varslet vi Kulturdepartementet i flere år om at når kulturhusene bestiller store verker og lager større produksjoner, så vil det komme tunge søknader, både i 2014, 2015, 2016 og 2017, men foreløpig har vi ikke sett den strømmen vi kanskje hadde ventet oss, sa direktør Kristin Danielsen.

– I forhold til potten vi har tilgjengelig og kompetansen hos kulturhusene burde det tallet vært mye høyere, sa hun videre.

Kristin Danielsen (t.v.), direktør for Norsk kulturråd og Jan Ole Otnæs, leder for kulturrådets musikkutvalg for arrangør- og festivalstøtte. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Danielsen medgikk at hun selv har søkt om støtte hos kulturrådet mange ganger (og fått mange avslag) før hun tiltrådte som direktør for vel ett år siden, noe hun tar med seg i sitt arbeid.

– Norske kulturhus er et unikt verktøy for produksjon og formidling av kvalitetskunst over hele landet, og det akkurat samme målformuleringen for Norsk kulturråd, så vi er et bra team og vi må få det til å fungere.

Et av tipsene til kulturhusene er at mange glemmer å skrive om hvorfor de vil gjennomføre sine prosjekter.

– Ikke send søknader om du ikke tror på det selv. Man ser med en gang viljen og intensjonen bak søknadene, ble det sagt fra Jan Ole Otnes, som leder utvalget.

Søknadsinformasjon fra Norsk kulturråd. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Kulturrådet mener de har gitt god informasjon om midler til denne virksomheten.

Men, det er få søknader.

– Det er en pengesekk, og dere bør søke. Hva kan årsakene være? Er det manglende kunnskaper om ordningen, er det for komplisert, er det makelighet etter at Rikskonsertene falt ut, er det mangel på gode ideer, er det manglende kompetanse eller trenger dere samarbeidspartnere.

– Kan det tas et mer aktivt programmeringsansvar, kan man samarbeide og sende produksjoner mellom kulturhusene, kan man samarbeide med management eller være management for produksjoner som kulturhus selv har initiert?

Ordningene skal stimulere til å opparbeide en ny profil overfor publikum.

– Vi vet det er krevende å drive kulturhus og vi vet at det er stor forskjell på kulturhusene.

Ole Lindeberg er direktør for Oseana Kunst og Kultursenter i Os. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Ole Lindeberg, direktør for Oseana Kunst og Kultursenter i Os, tok ordet. Han har fått penger fra kulturrådet for satsing på klassisk musikk.

– Men det er stor forskjell på nytenkning. Os er 20 minutter fra Bergen. For å opparbeide et publikum på klassisk trenger vi tid til og det koster penger. Det å ha slike forestillinger er ikke nytenkning nok, men for oss er det det og for publikum er det det.

Kulturhussjef Morten Walderhaug fra Bærum kulturhus mente at de spissede støtteordningene ikke er godt nok tilpasset virkeligheten hos kulturhusene.

Direktør Danielsen avrundet med å si:

– «Walk the talk.» Gi oss knallgode prosjekter og så mange gode, tunge prosjekter slik at ordningen imploderer. Det å snakke sammen og si at dette ser vi for oss er ikke håndfast. Det må komme prosjekter og at man ser at behovet er så stort. Det er ofte mange dårlige samkjøringer. Fire forskjellige aktører søker om å etablere en samme type festival i samme by. Så dere må samarbeide!

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like