ANMELDELSE

Kari Bremnes ved veis ende for denne gang var en stor konsertopplevelse

Kari Bremnes i aksjon på Kolben kulturhus, Kolbotn mandag 12. februar, 2018. Foto: John Berge, KULTURHUSMAGASINET.no ©

En av Norges kjæreste artister – den evigunge Kari Bremnes (61) la avslutningen av sin lengste turnè noensinne (totalt 45 konserter) til Kolben kulturhus på Kolbotn. Man kan være fristet til å hevde at hun hadde spart det beste til slutt …

Neida. Joda. Neida. Konserten var for lengst utsolgt (som det pleier å være når Kari spiller opp til «dans»), som betyr at i overkant av 400 publikumere hadde funnet veien til Kolben.

ANNONSE

Hun åpnet konserten med «Det kunne skjedd» som også er åpningslåta på hennes siste album «Det vi har» (utgitt september 2017), komponert av hennes mangeårige plateprodusent og keyboardist Bengt E. Hanssen.

Dernest følger hennes selvskrevne låt «Glem ikkje» fra samme album som svinger som bare det.

«Allerede» som låt nr. tre kommer det som lenge har vært «alles» (i hvert fall min) livefavoritt «Hele mett hjerte» («jeg skal slutte å være så teit, jeg skal slutte med alt») som låter mye bedre og tøffere/røffere live enn på plate – her i en litt snillere versjon enn de seneste årene. Den også svinger godt og det er nå man skulle ønske Kolben ikke hadde sitteplasser og selv Kari blir pent nødt til å røre på seg i form av sin nokså stivbente og langbente dansing (også senere på den raske «Mann i rommet») – men det hele er i grunnen bare sjarmerende og uansett laaaangt utover det f.eks. Morten Harket er villig til å gjøre på en scene. Nemlig.

Kari Bremnes og hennes fire medmusikanter i aksjon på Kolben kulturhus, Kolbotn mandag 12. februar, 2018. Foto: John Berge, KULTURHUSMAGASINET.no ©

På sine konserter i Oslo (Sentrum Scene høsten 2015 og Parkteateret høsten 2016) var det (for meg, som har sett henne minst tolv ganger) de første gangene det var ståplasser på en Kari Bremnes konsert. Jeg tror ikke det bare var for å kunne selge flere billetter, men de nye, herlige, moderne arrangementene nærmest innbyr til dans og i de tilfellene var det derfor deilig å ikke være tvunget til å sitte stille – selv om det «modne» publikummet i Kolben nok sikkert satte pris på å kunne gjøre nettopp det. Men så var vel også den moderne sounden som forøvrig kler Kari sine låter (nye som gamle) som hånd i handske, tonet ørlite ned siden sist? Da så.

Kari er en av de ytterst få artister som også takker både lys- og lydmennene sine, i tillegg til sine fabelaktige musikere. Det er det også god grunn til – hun bruker video(grafikk) på lerretet i stadig større grad, og her er det vel mest budsjettmessige årsaker til at det hele ikke ser bedre ut enn det allerede gjør. Men så var det lyden da (skrudd av Geir Østensjø) – den er intet mindre enn fantastisk! Lyden alene er egentlig god nok grunn til å dra på en Kari Bremnes-konsert. Man blir nærmest sugd inn i en eventyrverden hvor lyden er krystallklar og alle instrumenter og stemmer i perfekt balanse. Sånn kan det (tydeligvis) gjøres! Så kan man alltids hevde at litt for mange av Karis låter er noe «flate» og litt «same, same» (den engelske talemåten, vel å merke…) og i mange tilfeller mangler et refreng som skiller seg nevneverdig fra verset. Èn låt som definitivt har et ekte refreng (og nærmest av episk størrelse dertil) er «Det e min sønn» som er førstesinglen fra «Det vi har». Skrevet av Karis lillebror Lars. Å få en slik låt av sin egen bror må vel være et bevis på søskenkjærlighet!

Kari har det for vane å spille mesteparten av hennes siste album på de respektive turnèene og denne er intet unntak. Hele ni av elleve nye låter spilles. Det viser at man har «trua» på sitt nye låtmateriale, og det skal man jo i grunnen ha – for om ikke seg selv, hvem da? Altfor mange (spesielt internasjonale) artister tør ikke spille mer enn noen få (maks. en håndfull) nye låter – ett hederlig unntak som kommer til minne var Katie Melua sist gang hun var i Oslo Spektrum (20. mai 2011 – min egen 1 års-bryllupsdag) hvor hun spilte hele elleve av tolv nye låter (inkl. èn coverlåt riktignok) – slå den! Baksiden av medaljen blir vel da at det ikke blir plass til mer enn sju eldre låter – skjønt norske artister (spesielt) har det med å kun spille i ca. 90 min. Jeg tror vi faktisk tåler noen låter til! I hvert fall fra Kari som har en stor katalog med godlåter.

Kari Bremnes på scenen i Kolben kulturhus, Kolbotn mandag 12. februar, 2018. Foto: John Berge, KULTURHUSMAGASINET.no ©

Kari er «viden kjent» for sin tørrvittige humor og at hun snakker mellom mange av låtene. Det står på kveldens spilleliste «snakk» seks (bestemte) steder. Hun snakker uansett litt mindre enn ved tidligere anledninger, men er også litt mindre morsom enn hun pleier å være – men så er hun jo ikke komiker av yrke, selv om timingen hennes (alltid) er en god komiker verdig. Nærmest litt overrasket over den gode responsen mot slutten av konserten utbryter hun: «Er dere klar over at det er mandag?! … Det er ikke mandager på Kolbotn…», overbeviser hun seg selv om. Mandag eller ikke, Karis antrekk for kvelden (les: turnèen?) var sort og «avslappet elegant» – t.o.m. slengbuksene var elegante. Skulle nesten tro dama hadde tenkt å unne seg en fest rett etter turnèavsluningen!

Hovedsettet avsluttes (i likhet med siste albums avslutningsspor) med «Spor» – et drømmeaktig lydbilde iscenesatt av dyktige kappelmester Bengt E. Hanssen og hans strålende medmusikanter. Første ekstranummer «E du nord» er hennes (desidert) mest spilte låt på Spotify og skrevet av hennes storebror Ola – en minst like stor søskenkjærlighet vises her (når man gir bort en slik fabelaktig låt)! Den faller naturligvis også i smak og bifalles med trappeklapp. Aller sist ut er en meget modernisert «Mett hjerte hamrer og hamrer», som tidligere alltid ble etterfulgt av nydelige «Hurtigrute». Den tida ser nå ut til å være over, med mindre Kolbotn-publikummet lurte seg selv og ikke trodde det ville hjelpe og applaudere mer. Om den egentlig sto på programmet får vi kanskje aldri vite, men så har jo Kari har alltid vært litt mystisk av seg.

Alt i alt en stor konsertopplevelse som godt kunne ha vart litt lengre. Men så er det jo noe som heter «less is more» og «keep the audience hungry»…

Spilleliste Kolben kulturhus, Kolbotn mandag 12. februar 2018

(16 låter/ca. 95 min. – låter ikke fra «Det vi har» i uthevet skrift):