KULTURHUSDRIFT, NYTT OM NAVN

«Hvordan kan man si nei til drømmejobb og Lofoten? Det går bare ikke!»

Eva-Mette Lundahl er kultursjef hos Lofoten kulturhus. Foto: Espen Mortensen.

Drømmejobben kan dukke opp alle steder, ikke minst via Facebook. Nå er det over fire år siden Eva-Mette Lundahl så stillingsannonsen som kulturhussjef ved Lofoten kulturhus. Hun har ikke angret et sekund.

– Jeg bodde i Narvik da og hadde jo ingen planer om å flytte. Men jeg søkte og ble innkalt til intervju og ble tilbudt jobben. Hvordan kan man si nei til drømmejobb og Lofoten? Det går bare ikke! Da var det bare å pakke sammen og flytte, forteller den blide kulturhussjefen, som har studert kunst og kulturformidling på Universitetet i Tromsø.

ANNONSE

Lofoten kulturhus ligger i Svolvær i Vågan i Nordland fylke. Slagordet er «opp av havet». Huset har også kino: Svolvær filmteater.

Lofoten kulturhus offisielt åpnet av daværende kulturminister Trond Giske 9. mai 2009.

– Hva kjennetegner kulturhuset, som nå kan sies å være forbi voksestadiet?

– Vi er et kulturhus som leverer til hele befolkningen, alle aldersgrupper og alle sjangre. Denne måten å drive på er også grunnfestet med vedtak i kommunestyret. Men i størstedelen har vi nok et godt voksent publikum, det de som bruker oss mest.

Lofoten kulturhus har en stab på 4,5 stillinger fordelt på to teknikere, en på marked, 0,5 som produsent og Eva-Mette Lundahl som leder. I tillegg har de en dedikert gjeng som er vertskap, billettselgere, brannvakter osv. Nesten alle i den gruppen har vært med siden starten og er sterkt engasjert i driften av kulturhuset.

Nå ønsker Lundahl & Co. å blir bedre på å nå ungdommen.

– Dette er en vanskelig gjeng å nå, de er litt flyktige. Ungdomsrådet har sine faste møter hos oss, så jeg håper dette er en start på noe mer.

– Hva er det beste med ditt kulturhus?

– De ansatte, en helt fantastisk gjeng. Masse kompetanse og humor i skjønn forening.

Gjengen hos Lofoten kulturhus. Fra venstre: Eva-Mette Lundahl (kultursjef), Lucjan Andrzej Golas (teknisk leder), Atle Jensen (markedsansvarlig), Łukasz Miernik (lydtekniker) og Brita Skare Malvik (produsent). Foto: Loften kulturhus.

– Har dere noen oppussingsplaner?

– Ja, vi skal fornye lysparken, det er den viktigste avgjørelsen for 2018. Huset blir ti år i 2019, og innenfor teknikk går utviklingen rivende fort. Våre lamper og styringspanel er utdaterte og vi ønsker å tilby relevant utstyr til vårt besøk.

– Hva er du mest interessert i hva gjelder kulturtilbudene dere selv tilbyr på huset?

– Jeg får mer og mer sansen for teater og prioriterer å være tilstede på det. I tillegg har jeg en liten «baby» som heter LofotJAZZ som vi gjør i samarbeid med Lofoten Jazzklubb og Thon Hotel Lofoten. Denne får nok veldig mye oppmerksomhet fra meg.

– Foruten tilbudene på huset: hva slags kulturtilbud benytter du deg av i andre sammenhenger?

– Alt som finnes i Lofoten, vel og merke det jeg får tid til. Det er mange små festivaler her som er veldig hyggelige å være på. Og, det er mange gallerier. I tillegg forsøker jeg å legge inn et besøk eller to må de forskjellige kulturinstitusjonene i Oslo når jeg er der.

– Hvor leser du nyheter?

– På nett.

– Hva gjør du for å reklamere for kulturhuset ditt?

– Vi benytter oss av Facebook, Instagram, papiravis, avis på nett, plakater, skjermer på huset og på Amfi kjøpesenter, og ikke minst … munn til munn som av og til kan være det mest effektive. Da må alle tilknyttet huset informeres og benyttes.

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?
– Jeg henger med venner, går i fjellet eller reiser. Har litt vanskeligheter å slå meg helt av, ofte må jeg reise bort får å få avstand til jobb.

– Hvilke utfordringer står kulturhusbransjen overfor?

– Ved å ha så mange flotte kulturhus overalt i vårt land skaper vi et ganske kresent publikum. Uansett størrelse på byer i Norge får de norges beste artister brakt til dørstokken sin. Det gjør at det er litt vanskeligere å lokke publikum inn på kvalitetsforestillinger. I tillegg har det norske folk god råd, som igjen betyr at de reiser til andre steder å opplever kultur, helst europeiske storbyer. Dette kan det være litt vanskelig å konkurrere mot. Lofoten kulturhus er litt heldig stilt siden det ligger på en populær destinasjon. Vi har stor tilstrømning av «weekendturister». De går på forestillinger og konserter i huset vårt, uansett om denne har vært på deres lokale kulturhus. De velger rett og slett å oppleve det hos oss. I tillegg er det blitt dyrere å kjøpe inn artister, og når vi i tillegg har høy reisekostnad så blir det lite igjen på bunnlinjen til oss. Dette gjør at vi har råd til færre konserter med kjente artister.

– Hvem imponerer deg mest i den norske kulturhusbransjen og hvorfor?
– Det er i grunnen mange. Gjennom Norsk kulturhusnettverk er jeg blitt kjent med så utrolig mange dyktige folk, de er til inspirasjon om man skulle føle seg tiltaksløs en dag. Da går det veldig fort over! Ingen nevnt, ingen glemt. Blir bare dårlig stemning på neste møte om jeg nevner navn, hehe.

– Hva er din beste egenskap i jobben din?

– Jeg synes i grunnen det er vanskelig å svare på dette spørsmålet, derfor spurte jeg min produsent om å hjelpe meg: «Du er sprudlende og har en positiv energi, også er du flink med folk. Å være åpen, sosial og omgjengelig er nyttige egenskaper i denne bransjen».

– Visste du om Kulturhusmagasinet før du hørte fra oss?

– Ja, jeg har lest tidligere intervju med Folk i kulturhus. Dette har jeg funnet på Facebook!

Folk i kulturhus: Eva-Mette Lundahl
Fødselsdato: 23.11.71
Stillingstittel: Kultursjef hos Lofoten kulturhus
Tid i bransjen: Siden august 2013
Facebook: https://www.facebook.com/lofotenkulturhus/

 

Lofoten kulturhus ble innviet i 2009. Foto: Lofoten kulturhus.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like