SCENEBESØK

Herr Nilsen spanderte på seg nytt PA-anlegg til 25-årsjubileet

Edgar Andraa Lien (t.v.) fra avon og Espen Nilsen på scenen på Herr Nilsen. Foto: John Berge ©

OSLO: Herr Nilsen – den vesle jazzklubben midt i tjukkeste Oslo-gryta – har rukket å runde 25 år, og nå blir det enda bedre lyd fra intimscenen.

Det lover selveste Herr Nilsen, som ikke bare er et merkenavn, men i praksis:

ANNONSE

Horten-mannen Espen Nilsen (51).

Han var bare unggutten da han som 24-åring startet klubben sammen med broren, Morten.

I dag driver Espen stedet sammen med Ben-Roger Brandt.

Og nå blir det enda mer gromlyd, lover hr. Nilsen.

– Vi kjøpte faktisk nytt PA-anlegg så sent som i 2016, men da jeg fikk dette forslaget fra avon kunne jeg ikke si nei, forteller Espen.

I taket er det nå montert fire stykker VUE Audiotechnik h-208 høyttalere fra den absolutt beste serien, samt to hs-25 basshøyttalere, to h-5 frontfill og to e-352 barhøyttalere.

– Vi har besøkende her som elsker musikk og vil høre fet lyd. Jeg er veldig opptatt av god lyd, på deres og artistenes vegne. Vi holder fra 300 til 330 konserter her hvert år. Vi må ha høyttalere som tåler og låter fint i alle kategorier musikk, fra lavmælt akustisk jazz og viser til blues og rock’n roll, forteller hr. Nilsen.

Som medgir at han ikke er inne på alt det tekniske, men stoler 100 prosent på sine teknikere, brødreparet Anders og Christoffer Brenna.

– Jeg kan høre god og dårlig lyd, men må medgi at hørselen er noe redusert. Jeg har sus i ørene, men det skyldes ikke Herr Nilsen-årene – derimot årene jeg jobbet på diskotek.

Selveste hr. Nilsen: Espen Nilsen. Foto: John Berge ©

Edgar Andraa Lien fra leverandøren avon sammenligner investeringen litt med det å kjøpe seg en ny bil.

– Nå har Herr Nilsen fått en «ny bil» med den råeste teknologien, sier Edgar, som er på plass i lokalene for å finjustere det nye anlegget sammen med sin høyre hånd, Fredrik Wensås.

Det er også gjort akustiske tiltak for å skape bedre lyd for musikerne på den vesle scenen.

Det er hengt opp støydempende plater i taket og gjort flere andre grep for å fjerne brummelet og lydfellene på scenen.

– Helt perfekt er det fortsatt ikke, men mye, mye bedre, forsikrer Espen Nilsen om.

Vi får selv ta en lytt oppe på scenen, og kan bekrefte at tiltakene har hatt god effekt.

– Ettersom scenen står i hjørnet av lokalet så samles mye av lyden der. Blant annet blir det mye bass. Men vi har gjort flere ting for å redusere støyen, forteller Edgar.

– Hvordan er det å få god lyd i et såpass trangt og krevende lokale?

– Noen ganger er det for høy lyd, spesielt synes jeg det skjer på lydsjekken. Men når det fylles opp med 150 personer, så balanserer det seg ut. Vi har selvsagt ørepropper tilgjengelig, men vi passer på at det ikke blir for høyt.

– Hva med lydmålingssystemet som mange spillesteder nå bruker?

– Det er definitivt noe vi vil vurdere, svarer hr. Nilsen.

Espen Nilsen (t.v.), sammen med Fredrik Wensås (midten) og Edgar Andraa Lien (t.h.) fra avon. Foto: John Berge ©

Innehaveren mener at noen av det spesielle med Herr Nilsen er at publikum kommer på konsertene for å lytte, ikke for å «kakle».

– Publikumet er genuint musikkinteresserte. Det er magisk når vi har konserter hvor det er så stille at det kun er musikken i fokus. Hvis noen mot formodning er pratesyke gir vi anmodninger om at de får gå ut. Folk betaler for musikkopplevelsen.

avon starter nå et sertifiseringsystem, kalt Premium Live Club.

Her blir Herr Nilsen en av de første medlemmene, i godt selskap med steder som Wallmanns salonger i Oslo og Dokkhuset i Trondheim – et par av de andre referansekundene.

– Var det verdt investeringen?

– Ja, jeg hører stor forskjell på anlegget nå og det forrige. Spesielt vokalen kommer mye mer og bedre frem, sier hr. Nilsen.

Det er lov med maks 168 personer i lokalet som er på hjørnet ved Tinghuset i Oslo, på C.J. Hambros plass.

Derfor selges det maksimum 150 billetter til hver konsert.

Edgar Andraa Lien (t.v.) fra avon og Espen Nilsen på scenen på Herr Nilsen. Foto: John Berge ©

Blant artistene høsten 2018 finner vi blant annet Mezzoforte – med hele tre utsolgte kvelder.

– Store artister kunne raskt solgt ut større scener. Hvordan klarer du å få de til Herr Nilsen?

– Det er jo kulere for både artister og publikum på en intimscene, som er noe helt annet enn en stadionkonsert – eller pent og pyntelig hos et kulturhus. Vi har fått det til med en kombinasjon med å ta godt vare på gjestene og artistene.

– Nevn noen høydepunkter gjennom 25 år med drift!

– Veldig mange. Skal jeg nevne noen må det være at vi fikk Bjørn Eidsvåg hit med bandet. Jarle Bernhoft var også her tidlig i karrieren, High as a kite, Aurora … Mange har fått gjennombruddet her.

– Hva inspirerer deg?

– Å jobbe med stamgjester og musikere, og å oppleve livekonserter er større enn noensinne, etter at fysiske musikkmedier selger mindre. Streaming har jeg lite sans for, det blir for mye å velge i.

Espen Nilsen skal ha en feiring av 25-årsjubileet i løpet av november 2018.

I 2015 fikk Espen Nilsen «Ellaprisen» for sin innsats for norsk jazzmiljø. Foto: John Berge ©

Kulturhusmagasinet – Bilde, lyd, lys og teknikk for norske scener. Vi dekker stedene, menneskene og bransjen. Tips oss gjerne om nyheter der du jobber – på kulturhus, rockeklubb, teater, opera, festival, eller hos management – og andre leverandører av teknisk utstyr!

NAVNESKIFTE:

Vi skifter navn og domene 01.01.2019 til Scenemagasinet for å tydeliggjøre at vi dekker alle aspekt av bransjen.

TIPS OSS! Har du nye produkter, prosjekter, planer? Driver du en scene og vil ha besøk? Er du leverandør? Ta kontakt med oss!

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like