NYTT OM NAVN

Folk i kulturhus: Lars Otto Ullereng

Lars Otto Ullereng er daglig leder hos Lillestrøm Kultursenter. Foto: Lillestrøm Kultursenter.

Kulturhusveteranen i Lillestrøm mener at kulturhusenes profil blir veldig like. «Jeg tror vi som kulturhus må bli flinkere til å produsere selv og ikke bare leie ut eller arranger og tilrettelegge for turnerende produksjoner,» sier Lars Otto Ullereng.

Navn: Lars Otto Ullereng
Fødselsdato: 22.11.61
Stilling: Daglig leder hos Lillestrøm Kultursenter
Tid i bransjen: 24 år hos Lillestrøm Kultursenter

ANNONSE

– Hvordan havnet du i kulturhusbransjen?

— Lillestrøm Musikkorps, som jeg var leder for, etablerte Stiftelsen Lillestrøm Kulturforum, som i 1991 overtok driften av Lillestrøm Kinoteater eller Lillestrøm Kultursenter som det siden har hatt som navn. Stiftelsen driver Kultursenteret på oppdrag fra Skedsmo kommune/Lillestrøm Kulturbygg AS med noe økonomisk støtte på ca. ti prosent av omsetningen.

– Hva kjennetegner ditt kulturhus?

– Lillestrøm Kultursenter kjennetegnes bl.a. for at vi driver med en god del egenproduksjon av teater/musikaler. Vi har fire scener/saler med forskjellig størrelse og kvaliteter. Fra 150 seter til 630. Dette gjør at vi kan tilby et forholdsvis bredt anlagt program med noe for enhver smak. Vi har ca. 270 billettarrangementer i året og har ca. 90 000 besøkende på kulturarrangement med billett. Totalt har vi ca. 300 000 besøkende/brukere av huset på årsbasis. Det er møter, konferanser, events, TV-produksjon, øvelser og en rekke arrangementer uten billettsalg. Vi har ikke kino, bibliotek eller andre kulturtilbud enn scenekunst, dans og konserter. Publikum er svært blandet, men vi har nok mest tilbud til barnefamilier og voksne. Som privatdrevet hus må vi være noe mer kommersielle enn vi kanskje ellers ville vært, men friheten til å blant annet samarbeide med næringslivet utnytter. Samarbeidsavtaler med næringslivet gir oss årlig ca. 4 mill. i kroner eller ytelser. Vi omsetter for ca kr 30 mill. hvert år.

Lillestrøm Kultursenter, sett fra fugleperspektiv! Foto: Anders Rodem

– Hvor ligger forbedringspotensialet til ditt kulturhus?

– Vi forsøker å utvikle vårt tilbud innen klassisk musikk og vårt tilbud til ungdom.

– Hva er det beste med ditt kulturhus?

– Den flotte gjengen som jobber her og at vi egen og samproduserer nye spennende produksjoner i samarbeid med lokalt kulturliv. Vi er ca. 20 årsverk knyttet til driften av huset. En dedikert og flott gjeng som virkelig står på i kulturens tjeneste

– Har dere noen planer videre mht. oppussing og oppgraderinger?

– Vi er nå i ferd med å avslutte en stor oppgradering av Teatersalen med nye garderober backstage, ventilasjon med kjøling, nytt lydsystem og akustiske tiltak. En modernisering av publikumsarealene med nye vestibylemøbler og publikumsgarderobe samt nytt billettkontor vil bli gjennomført i løpet av sommeren 2017. Vi har fortsatt mange planer, men ressursene er jo alltid begrenset i denne bransjen. Veksten i vårt område er så stor at huset allerede er i ferd med å fylles helt opp selv etter en stor utbygging i 2006. Hvordan vi skal takle ytterligere vekst er vår store utfordring i tiden som kommer.

Lars Otto Ullereng er daglig leder hos Lillestrøm Kultursenter. Foto: Lillestrøm Kultursenter.

– Hva er du mest interessert i hva gjelder kulturtilbudene dere selv tilbyr på huset?

– Jeg er nærmest altetende, men det er alltid moro å se lokalt kulturliv i prosjekter/produksjoner hvor de sammen med profesjonelle lager opplevelser som kun kan oppleves på Lillestrøm Kultursenter.

– Foruten tilbudene på huset: hva slags kulturtilbud benytter du deg av i andre sammenhenger?

– Akkurat nå er jeg faktisk på vei til London for å gå på konsert med Phil Collins i Hyde Park og det blir sikkert et musikalbesøk i West End også. Konserter og musikkteater er nok det som interesserer meg mest.

– Hva gjør du for å reklamere for kulturhuset ditt?

– Vi gjør vel det samme som de fleste kulturhus. Vi vinkler stadig større andel av vårt markedsbudsjett over på digitale plattformer. Trykte annonserer i lokalavisen utgjør nå en svært liten del av vårt budsjett. Facebook og digitale annonser i uvalgte medier har vi svært gode erfaringer med og vi utvikler stadig vår kompetanse på det digitale feltet. Sporingslenker, retargeting, målgruppetenking og innsamling av data er høyt på dagsorden.

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?

– Da drar jeg på familiehytta på Hvaler!

– Hvilke av dine kommende arrangementer i 2017 gleder du deg mest til?

– Ingrid Bjørnovs nye show «Steinway to heaven»!

Lillestrøm Kultursenters logo.

– Hvordan blir sommeren 2017 hos dere?

– Etter en svært hektisk vår som kulminerte med en stor Byfest som vi arrangerer hvert år i uke 24 holder vi stengt i hele juli. I august er vi i gang igjen med en stor utendørskonsert med Kim Larsen og Barnas dag/Barnivalen.

– Hvilke utfordringer står kulturhusbransjen overfor?

– Jeg synes programmeringen i kulturhusene blir veldig like. Jeg tror vi som kulturhus må bli flinkere til å produsere selv og ikke bare leie ut eller arranger og tilrettelegge for turnerende produksjoner. Dette kan gi husene en helt annen profil i lokalmiljøet og man kan skape unike produksjoner som gir huset en egenart/profil.

– Hvem imponerer deg mest i den norske kulturhusbransjen og hvorfor?

– Alle de husene som har trange budsjetter og få ansatte som allikevel presenterer et godt program. Rammebetingelsene og egeninntektskravene er for mange en stor utfordring, men jeg ser at det gjøres en super jobb mange steder.

– Hva er din beste egenskap i jobben din?

– Det må nesten andre bedømme, men jeg tror jeg er ganske flink til å få folk til «å dra i samme ende av tauet»

– Hadde du hørt om Kulturhusmagasinet før du fikk denne henvendelsen?

– Ja – og jeg følger spent med på utviklingen. Jeg er veldig fornøyd med at noen finner vår bransje interessant nok til å lage et slikt redaksjonelt magasin.

– Har du noen ønsker for innholdet på Kulturhusmagasinet?

– Ressurssituasjonen er enormt forskjellig fra hus til hus. Dette temaet kunne vært interessant og tatt et dypdykk i.

– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?

– John Jørgen Støa, Ullensaker kulturhus. En meget stødig kar som over tid har gjort en fenomenal jobb med kulturhuset på Jessheim.

Lillestrøm Kultursenter, sett fra gateplan! Foto: Lillestrøm Kultursenter.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like