NYTT OM NAVN

Folk i kulturhus: Hans Pareliussen

Hans Pareliussen er klturhusleder, for Parken kulturhus og Arbeideren i Ålesund. Foto: Privat.

Hans Pareliussen jobbet seg oppover i gradene fra å være tilsynsvakt på Litteraturhuset i Oslo, til nå å lede Parken kulturhus og Arbeideren kulturhus i Ålesund kommune.

Navn: Hans Pareliussen
Fødselsdato: 15.6.81
Stillingstittel: Kulturhusleder, Parken kulturhus og Arbeideren kulturhus i Ålesund kommune
Tid i bransjen: Ti år
Nettside: http://www.kulturialesund.no
Facebook: https://www.facebook.com/parkenkulturhus/
Instagram: https://www.instagram.com/parken_kulturhus/

ANNONSE

– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn!
– Jeg har mellomfag i musikkvitenskap, og master i litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo. Jobbet mange år i Radio Nova, var innom Universitetsforlaget, og jobbet på gulvet som tilsynsvakt på Litteraturhuset de første årene. Det var veldig gøy å se hvor populært det huset ble, og se at det fant sitt publikum. Plutselig var det et tilbud der ute, og et behov som ingen hadde dekket før, og kanskje knapt tenkt over eksisterte.

– Hvordan havnet du i kulturhusbransjen?
– Jeg begynte som nevnt på gulvet på Litteraturhuset, og sjauet stoler og bord. I 2010 var jeg på jakt etter en skikkelig jobb, og søkte på stillingen som daglig leder og kinosjef på Ingebrigt Davik-huset i Haram kommune på Sunnmøre. Fikk tilbud om jobb, takket ja og flyttet tilbake til hjemlige trakter.

– Hva kjennetegner ditt kulturhus?
Arbeideren kulturhus er byens gamle teater og forsamlingshus. I dag huser det Barneteatret vårt – en underavdeling av regionsteatret Teatret vårt i Molde. Parken kulturhus åpnet i 1998, og har 500 seter i fast amfi. Det er riksteaterscene og huser byens symfoniorkester. Ganske variert innhold, med fokus på et voksent publikum, og barnefamilier.

– Hvor ligger forbedringspotensialet?
– Vi jobber med å utvikle foajetilbudet vårt, og kunne tilby en mindre scene, for små arrangement. Vi savner et alternativ til den store hovedsalen. Vi skulle gjerne hatt en person på markedsføring også, og ikke minst står mye av sceneteknikken for utskiftning. Vi jobber også med å utvide sjangerbredden på huset, og ønsker å få på plass flere alternativer til det brede og kommersielle tilbudet.

Logoene til Parken og Arbeideren i Ålesund.

– Hva er det beste med ditt kulturhus?
– Vi har veldig dedikerte ansatte, som virkelig står på og tar de fleste utfordringer på strak arm. Salen har flott akustikk, og ligger pent til mot byparken. Vi har godt samarbeid med mange management og bookingbyråer i landet.

– Har dere noen planer videre?
– Vi er i gang med å utvikle foajeen vår, få på plass et fast serveringstilbud, og en liten foajescene. I den forbindelse ønsker vi også å få til et bedre samarbeid med lokale aktører, lag, foreningen, biblioteket o.l.

– Hva er du mest interessert i hva gjelder kulturtilbudene dere selv tilbyr på huset?
– Selv prøver jeg alltid å få med meg Riksteatret, samt en del av konsertene. Men med to smårollinger i hus, blir det for tiden litt for lite jeg får med meg.

– Foruten tilbudene på huset: hva slags kulturtilbud benytter du deg av i andre sammenhenger?
– Som småbarnsfar foregår mye av kulturkonsumet på sofaen for tiden, i form av gode bøker. Ellers prøver jeg å få med meg de mest interessante utstillingene og konsertene som er i byen.

– Hvor leser du nyheter?
– Det er de store norske avisene, samt Sunnmørsposten, The Guardian og Morgenbladet. Og lørdagsmagasinet til Dagens Næringsliv.

– Abonnerer du på noen strømmetjenester for film/serier?
– HBO og Netflix. Og leier ellers filmer over nettet.

Arbeideren i Ålesund. Foto: Privat.

– Hva gjør du for å reklamere for kulturhuset ditt?
– Vi bruker først og fremst Facebook og noe annonsering på papir. Har begynt å lage programblad for hver sesong, som sendes ut som innstikk i Sunnmørsposten – det har vi egentlig ikke budsjett til, men finansierer det gjennom annonsesalg.

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?
– Koker kaffe og setter på en plate med Espen Eriksen Trio eller Håkon Kornstad.

– Hvilke av dine kommende arrangementer i 2017 gleder du deg mest til?
– Håkon Kornstad: Tenor Battle, og Terje Rypdal: Conspiracy. Også er jeg spent på hvordan Tønes funker utenfor sørvestlandet.

– Hvordan var sommeren 2017 hos dere?
– Mange skoleavslutninger o.l. i juni, ellers holder vi sommerstengt og bruker tiden til ferieavvikling og noe vedlikehold av sal og scene.

Parken i Ålesund. Foto: Parken.

– Hvilke utfordringer står kulturhusbransjen overfor?
– Ensretting og press fra markedskreftene. Jeg har jobbet litt i bokbransjen og har sans for begrepet «børs og katedral». Vi må ha begge deler, det kommersielle må være med og finansiere det som har kunstnerisk verdi. Budsjettene er ofte små, og man er ofte nødt å gå i overskudd, eller i hvert fall i balanse for hvert arrangement. Det gjør at det ikke alltid er like lett å ta risiko. Vi skal selvfølgelig ha innhold som appellerer bredt, men som offentlige hus så mener jeg at vi også har som oppgave å gi rom til det lokale kulturlivet, selvsagt de frivillige, men det er spesielt viktig å også å gi en scene til de lokale, profesjonelle musikerne og kunstnerne.

– Hvem imponerer deg mest i den norske kulturhusbransjen og hvorfor?
Bjørn Holum i Fosnavåg har smakfull booking vil jeg si. Han serverer alltid kvalitetskonserter, og har ofte et imponerende program.

– Hva er din beste egenskap i jobben din?
– Tja, jeg er rimelig diplomatisk anlagt. Det kommer ofte godt med når det koker.

– Hadde du hørt om Kulturhusmagasinet før du hørte fra oss?
– Ja.

– Har du noen ønsker for innholdet på Kulturhusmagasinet?
– Aktuelle turneer, aktuelle politiske saker, og problemstillinger som gjelder hele bransjen (f.eks momssaken)

– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?
– Ring Bjørn Holum og finn ut hva slags filosofi han har når det gjelder booking!

Fra storsalen i Parken kulturhus i Ålesund. Foto: Parken.

 

God stemning utenfor Parken kulturhus i Ålesund. Foto: Privat.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like