NYTT OM NAVN

Folk i kulturhus: Alfred Solgaard

Alfred Solgaard har vært kulturhussjef hos Buen kulturhus i Mandal siden starten. Foto: Buen.

Fra «harde» til «myke» verdier. Etter en lang karriere i næringslivet, gikk Alfred Solgaard (55) over til kulturlivet. I over fem år har han ledet det fortsatt svært nye Buen kulturhus i Mandal.

Buen kulturhus i Mandal. Foto: Buen.

ANNONSE

Navn: Alfred Solgaard
Alder:
F. 23.08.61
Stilling: 
Kulturhussjef Buen kulturhus, Mandal
Tid i bransjen:
Fra 1 oktober 2011

–  Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn!

– Jeg er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og har jobbet mange år som leder i næringslivet, blant annet tolv år som banksjef.

– Hvordan havnet du i kulturhusbransjen?

– Dette er min første jobb i offentlig virksomhet. Mandal skulle etablere en ny storstue og jeg ble utfordret på å søke en spennende lederjobb. Jeg ble ansatt fire måneder før vi flyttet inn i det flunkende nye kulturhuset.

– Hva kjennetegner ditt kulturhus?

– Vi har som mål å være Mandals mest inspirerende møteplass. Vi er et flerbrukshus med en folkelig profil. Nettopp møtet mellom de ulike kulturuttrykkene og bredden i publikumsmassen, som vi kaller gjester, gjør huset spennende. Årlig besøker mer enn 160.000 personer ett eller flere av våre tilbud. Vi er rundt 15 ansatte på huset, som sammen med serveringsselskapet utgjør «byens viktigste vertskap».

– Hvor ligger forbedringspotensialet til ditt kulturhus?

– Jeg vil svare «over hele fjøla». Dersom vi ikke tror vi kan bli bedre, er vi ferdige. Vi må bli bedre på kunderelasjonshåndtering og vi må bli ennå flinkere til å utnytte all den kompetansen som finnes i huset, gjerne på tvers av avdelingene. Vi har begynt, men vi har mye ugjort her.

– Hva er det beste med ditt kulturhus?

– Vi har definert våre verdier til å være «Romslig og offensiv». Det beste hos oss er mangfoldet, den inspirerende møteplassen hvor du på en og samme dag kan gå på kunstutstilling, besøke et moderne bibliotek, finne en kinofilm du liker og oppleve stor scenekunst og/eller konserter. Vi har klart å «file ned» dørterskelen til Buen kulturhus; dette er ikke et finkulturens «Mekka» for de få, men et hus for alle.

– Har dere noen planer med hensyn til bygningsmassen?

– Vi er preget av noe anstrengt kommuneøkonomi og har større fokus på å vedlikeholde det vi allerede har enn å drømme om store tilleggsinvesteringer. En spennende, etterlengtet nykommer er hotellet som nå er vedtatt bygget vegg i vegg med kulturhuset. Det tror jeg vil gi gode synergier.

– Hva er du mest interessert i hva gjelder kulturtilbudene dere selv tilbyr på huset?

– Jeg er veldig glad i teater, mens jeg er ganske altetende hva gjelder musikk. Men i tillegg vil jeg nevne de gangene vi får lokale kulturaktører frem i lyset og trekker fulle hus i presentasjonen av noen eller noe som hittil ikke har blitt viet særlig oppmerksomhet. Da er det moro å være kulturhussjef.

– Foruten tilbudene på huset: hva slags kulturtilbud benytter du deg av i andre sammenhenger?

– Jeg liker bildende kunst og går gjerne på kunstutstillinger, og så har jeg en «rar greie» med opera. Det er fascinerende.

– Hva gjør du for å reklamere for kulturhuset ditt?

– Vi er aktive på alle medier, men ser at papiravisen er et stadig mindre relevant medium. For oss har målrettet Facebook-annonsering og en god hjemmeside vært viktig, i tillegg til at vi nå begynner å se effekten av nyhetsbrevene vi startet med i 2016. Egentlig er svaret «Ja takk, begge eller alle deler». Vi må egentlig være overalt. Selv har jeg mange presentasjoner og foredrag om huset og tilbudene våre, det kan også ha god markedseffekt. Kanskje det aller viktigste likevel er måten vi tar i mot gjestene våre på? Vi lykkes vel ikke før vi opplever at gjester kommer tilbake, dvs gjør et gjenkjøp?

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?

– Da reiser jeg ut på sommerhuset på en sørlandsk øy – og aller helst tar en tur i seilbåten.

Buen. Foto: Wikimedia Commons/CarstenR.

– Hvilke av dine kommende arrangementer i 2017 gleder du deg mest til?

– Ibsens «Gjengangere» med Riksteatret, konserten med Kari Bremnes og presentasjonen av den kulturhistoriske perlen, Marnar Konfeksjon, som gjøres til en stor motevisning med de gamle syerskene til stede i salen og de originale plaggene på nye modeller på catwalken. Det blir god nostalgi og vil trekke folk.

– Hvilke utfordringer står kulturhusbransjen overfor?

– Hvordan skal vi få med oss unge mennesker, «lære dem» å like en «live» konsert, gi dem gode kulturopplevelser? Vi konkurrerer med mobiltelefonen og sofaen hjemme og må stadig fornye oss. Vi gjør mange forsøk på å jobbe sammen med de unge, lære oss hva de unge selv ønsker. For øvrig tror jeg på at å vise en god blanding av lokale kulturaktører og nasjonale /internasjonale navn er veien å gå.

– Hvem imponerer deg mest i den norske kulturhusbransjen og hvorfor?

– Det er mange. En er Morten Walderhaug i Bærum som har klart å skape en profil på huset sitt som jeg misunner ham. Ikke minst er det å ligge «kloss opp til» Oslo noe som fordrer smart manøvrering. Så langt jeg kan se har Morten knekt koden.

– Hva er din beste egenskap i jobben din?

– Jeg er optimist og har et bra humør. Jeg får inspirasjon av å være sammen med folk og liker å omgås nye mennesker.

– Hadde du hørt om Kulturhusmagasinet før du fikk denne e-posten?

– Ja, men det er ikke mange dagene siden!

– Har du noen ønsker for innholdet på Kulturhusmagasinet?

– Jeg vil gjerne få opp aktuelle diskusjoner og problemsstillinger. Kulturhusene utgjør en enorm muskel i det norske kulturlandskapet – en muskel som kan og bør brukes mye mer enn i dag, en muskel som i ennå større grad våre myndigheter må verdsette.

– Har du tips til hvem vi bør intervjue i denne spalten?

– Dere må ta en prat med ei tøff dame jeg liker veldig godt: kulturhussjef Anne Rasmussen i Arendal kulturhus AS.

HAR DU TIPS TIL HVEM VI BØR INTERVJUE? TEMA VI BØR SKRIVE OM? DEBATTER I BRANSJEN? SKJER DET NOE SPENNENDE HOS DITT KULTURHUS? HAR DITT FIRMA NOEN NYE PRODUKTER?
Tips oss om små og store nyheter!

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like