KULTURHUSBESØK

DXs pionérkunde er strålende fornøyd med Incode

Kulturhusleder Lone Schrøder klar i billettsalgsskranken hos Kolben kulturhus. Foto: John Berge, KULTURHUSMAGASINET.no ©

Helt siden starten i 2006 har Kolben kulturhus benyttet seg av salgsløsningene til Dialog exe AS, bedre kjent som DX. – Vi er veldig fornøyd, men det er klart, ingenting er perfekt.

ANNONSE

Kulturhusleder Lone Schrøder benker seg ned ved billettskranken og vips! har vi fått to billetter til kveldens De Lillos-konsert – endatil på første rad.

En god gammeldags papirbillett skrives ut, men dette er heller unntaket enn regelen. De som kjøper fysisk billett i selve kulturhuset får en papirbit, mens stadig flere bestiller via nett – og de får e-billett.

Årets nyhet hos Kolben er en forbedret løsning av informasjon om kulturhuset, som styres via det nye Incode-systemet, levert av DXs samarbeidspartner, den svenskdrevne utstyrsleverandøren

– DX-systemene dekker i hovedsak våre behov, det er en god bookingmodul til alle salene, og nå har vi jo Incode-systemet for skjermene, forteller Lone Schrøder.

– Vi har investert i nye skjermer med bedre oppløsning, og med Incode hentes ting automatisk ut fra dagens aktiviteter.

Kolben kulturhus – som har scene, kino og festlokaler, og også huser kommunens bibliotek – har hatt visning på skjerm helt siden 2007.

– Men det var via en egen e-front-applikasjon som ikke var så bra, sier kinosjef Lena Sunnby.

Kinosjef Lena Sunnby og kulturhusleder Lone hos Kolben kulturhus. Foto: John Berge, KULTURHUSMAGASINET.no ©


Incode
har fire innholdstyper: postere, trailere, programinfo og egen, lokal visningsinfo.

Det er nå åtte år siden de første informasjonsflatskjermen ble hengt opp på kinoer og kulturhus. Blant de første kundene til DX var Oppdal kulturhus og faktisk Kolben kulturhus på Kolbotn i Oppegård kommune.

Et tydelig trendtegn er at fysiske plakater fases ut til fordel for nettopp disse skjermene. Bransjefolkene sier de ser at dette øker. På en skjerm kan et uendelig antall plakater vises, fremfor fysiske plakater som tar mye plass for å få vist flere. Såkalte bevegelsespostere (motionposters) er også i skuddet å vise på informasjonssskjermene.

– Har dere gitt innspill til DX i alle de årene dere har drevet?

– Å, ja! Vi betraktes nok som litt masete, på en positiv måte, og vi har nok vært prøvekanin på noen ting siden vi var så tidlig ute med det.

– Hva er forbedret?

– Det var en veldig forbedring da de kom med det nettbaserte systemet sitt og da vi fikk e-billett-applikasjonen. Det er typisk slike ting vi har etterspurt og så har de kommet på banen med det. De har nok tenkt på det før vi nevnte det og vi har hørt om det veldig lenge før det ble en realitet, fordi vi har mast om det, men når vi først har fått det er vi veldig fornøyd. Stadig flere av systemets funksjoner legges nå inn i den nettbaserte løsningen, forklarer kulturhusjefen.

DX opplyste til KINOMAGASINET i 2016 at selskapet har hatt et todelt fokus de siste årene i forhold til produktporteføljen. Det ene er dxweb: filmprogrammering for kinoene, mens det andre store utviklingsprosjektet er en ny POS-løsning for salg av billetter og varer i kiosk og luke.

DX opplyser at de har over 300 kunder innenfor kulturhus, rene kinoer, konsert- og teaterscener og utesteder.

DX fyller 20 år – fra kinofokus til komplett kulturhusleverandør

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like