LEVERANDØR

DX har samlet inn en million kroner til Redningsselskapet

Slik er skjermbildet forbrukerne som betaler via eBillett blir møtt med i slutten av kjøpsprosessen.

I løpet av seks og et halvt år har norske menn og kvinner, som har brukt eBillett-systemet levert av Bodø-selskapet DX, samlet inn en million kroner til Redningsselskapet (RS).

Helt nederst i kjøpssekvensen, når du betaler med eBillett, får kundene hos kinoene og kulturhusene som bruker systemet, et spørsmål om de vil donere ti kroner til Redningsselskapet.

ANNONSE

Dette har vært en del av systemet helt siden sommeren 2012 og på nyåret 2018 rundet man en million kroner gitt i støtte til det som opprinnelig het Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning.

For å markere begivenheten valgte DX ut en heldig vinner av de mange giverne. Det var vanskelig å finne ut hvem som betalte nøyaktig tikroningen som gjorde at man nådde en million kroner, så DX tok loddtrekning blant giverne på samme tidsrom/dag som beløpet ble nådd.

Det ble Cecilie Iversen fra Leknes i Lofoten som ble den heldige vinneren. Hun fikk fikk et gavekort på 500 kroner som kan brukes i eBilettt, og en redningsvest. Under en overrekkelse på Meieriet kultursenter traff hun Endre Hestnes fra DX, Rolf Erik Stenersen i Redningsselskapet Nordland og kinosjef Paul Einar OIsen på Meieriet kultursenter.

Fra venstre: Endre Hestnes fra DX, selskapet bak e-billettløsningen. Cecilie Iversen, Pål Misje og Glenn Pettersen fra Det Norske Veritas på Ballstad, Rolf Erik Stenersen i Redningsselskapet, og kinosjef Paul Einar OIsen på Meieriet kultursenter. Foto: Lise Fagerbakk, Lofotposten. (Gjengitt med tillatelse.)

Til lokalavisen Lofotposten forteller Cecilie Iversen at hun av og til trykker på for å gi ti kroner.

«Jeg har sett den noen ganger når jeg har bestilt kinobillett. Ti kroner er ikke så mye, men det gjør en forskjell», sier hun til Lofotposten. Som mange i Nord-Norge har hun fiskere og sjømenn i familien, og flere har hatt bruk for hjelp fra Redningsselskapet da de har fått motorstopp.

Endre Hestnes er markedsansvarlig I DX. Han forteller til vårt nettsted at det ble samlet inn 400.000 kroner i 2017, så trenden er absolutt at flere og flere gir.

– Kan man gi til andre enn Redningsselskapet?

– Nei, det blir for avansert å ha flere organisasjoner å gi til. Ideen kom i forbindelse med et kurs i Kabelvåg i 2012. At det er Redningsselskapet kundene er med å gir penger til skyldes at det er en hjertesak fra daglig leder Oddvar Haug Jenssen, forteller Endre Hestnes.

De aller fleste av DX-kundene har denne muligheten i eBillett, men noen få har det ikke, og dermed er det opp til kulturhuset/kinoen selv å velge om man skal gi forbrukerne denne muligheten.

– Vi håper på enda mer giverglede i 2018, sier Endre.

Redningsselskapet (RS), opprinnelig Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning, ble stiftet av Kristiania Kjøbmandsforening 9. juli 1891. Redningsselskapets formål er å redde liv, berge verdier og drive forebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for de som ferdes på sjøen.

 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like