LEVERANDØR

DX har samlet inn en million kroner til Redningsselskapet

Slik er skjermbildet forbrukerne som betaler via eBillett blir møtt med i slutten av kjøpsprosessen.

I løpet av seks og et halvt år har norske menn og kvinner, som har brukt eBillett-systemet levert av Bodø-selskapet DX, samlet inn en million kroner til Redningsselskapet (RS).

Helt nederst i kjøpssekvensen, når du betaler med eBillett, får kundene hos kinoene og kulturhusene som bruker systemet, et spørsmål om de vil donere ti kroner til Redningsselskapet.

ANNONSE FRA NNNN:

Dette har vært en del av systemet helt siden sommeren 2012 og på nyåret 2018 rundet man en million kroner gitt i støtte til det som opprinnelig het Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning.

For å markere begivenheten valgte DX ut en heldig vinner av de mange giverne. Det var vanskelig å finne ut hvem som betalte nøyaktig tikroningen som gjorde at man nådde en million kroner, så DX tok loddtrekning blant giverne på samme tidsrom/dag som beløpet ble nådd.

Det ble Cecilie Iversen fra Leknes i Lofoten som ble den heldige vinneren. Hun fikk fikk et gavekort på 500 kroner som kan brukes i eBilettt, og en redningsvest. Under en overrekkelse på Meieriet kultursenter traff hun Endre Hestnes fra DX, Rolf Erik Stenersen i Redningsselskapet Nordland og kinosjef Paul Einar OIsen på Meieriet kultursenter.

Fra venstre: Endre Hestnes fra DX, selskapet bak e-billettløsningen. Cecilie Iversen, Pål Misje og Glenn Pettersen fra Det Norske Veritas på Ballstad, Rolf Erik Stenersen i Redningsselskapet, og kinosjef Paul Einar OIsen på Meieriet kultursenter. Foto: Lise Fagerbakk, Lofotposten. (Gjengitt med tillatelse.)

Til lokalavisen Lofotposten forteller Cecilie Iversen at hun av og til trykker på for å gi ti kroner.

«Jeg har sett den noen ganger når jeg har bestilt kinobillett. Ti kroner er ikke så mye, men det gjør en forskjell», sier hun til Lofotposten. Som mange i Nord-Norge har hun fiskere og sjømenn i familien, og flere har hatt bruk for hjelp fra Redningsselskapet da de har fått motorstopp.

Endre Hestnes er markedsansvarlig I DX. Han forteller til vårt nettsted at det ble samlet inn 400.000 kroner i 2017, så trenden er absolutt at flere og flere gir.

– Kan man gi til andre enn Redningsselskapet?

– Nei, det blir for avansert å ha flere organisasjoner å gi til. Ideen kom i forbindelse med et kurs i Kabelvåg i 2012. At det er Redningsselskapet kundene er med å gir penger til skyldes at det er en hjertesak fra daglig leder Oddvar Haug Jenssen, forteller Endre Hestnes.

De aller fleste av DX-kundene har denne muligheten i eBillett, men noen få har det ikke, og dermed er det opp til kulturhuset/kinoen selv å velge om man skal gi forbrukerne denne muligheten.

– Vi håper på enda mer giverglede i 2018, sier Endre.

Redningsselskapet (RS), opprinnelig Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning, ble stiftet av Kristiania Kjøbmandsforening 9. juli 1891. Redningsselskapets formål er å redde liv, berge verdier og drive forebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for de som ferdes på sjøen.

 

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like