LEVERANDØR

Audiens bygger demosal for etterklangsanlegg

Thorbjørn Danbolt inne i rommet som skal bli et «minikulturhus», og dermed Audiens Norges nye demorom. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

SKEDSMOKORSET: Her i dette tomme lagerlokalet bygger Audiens Norge AS nå Norges første permanente demorom for etterklangsanlegg.

Firmaet er norsk forhandler av systemene Vivace og Vicello fra det tyske firmaet Müller BBM.

ANNONSE

Jo Wang – en av pioneerene innen etterklangssystemer her til lands – ble i 2017 ansatt i Audiens Norge for å få enda sterkere fokus på disse ettertraktede systemene.

Etterklangsanlegg er noe stadig flere kulturhus ønsker seg.

Det finnes også konkurrerende systemer fra Meyer Sound (Constellation) og Yamahas Active Field Control (AFC).

Thorbjørn Danbolt startet Audiens Norge i 1999. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Rommet som Audiens nå bygger er på 250 m2 og blir et komplett preproduksjons, «soundlab»-lokale – et eget kulturhus, som kommer potensielle kunder og andre aktører til gode, forteller daglig leder Thorbjørn Danbolt.

Trenden nå er at kulturhusene ønsker sakker som kan brukes til alle formål, ikke bare til forsterket musikk eller bare kino.

– Det skjer ofte at teatre, kor, korps, symfoniorkestre og andre lokale krefter som tar initiativet til kulturhus, hvor de ofte ender opp med saler og rom som er beregnet på rock’n roll og ikke akustisk musikk, sier Danbolt.

– Med et rom bygd for flere formål og med et installert etterklangsanlegg kan alle typer musikk fremføres.

Thorbjørn Danbolt er gründeren bak Audiens, som startet opp allerede i 1999. Snart tjue år etter er firmaet oppe i 17 ansatte.

Les også om Audiens Norge – og deres andre nysatsing på AV-møbler – i denne artikkelen her på Kulturhusmagasinet.no:

Audiens har utviklet egne proff AV-møbler

Jo Wang startet allerede i 2005 å jobbe med etterklangssystemer, da han ble imponert og fascinert av teknologien.

Wang jobbet først med systemet som Meyer Group siden kjøpte opp og kalte Constellation. Deretter startet han med Yamahas AFC-system, som japanerne først bare ville selge til hjemmemarkedet og amerikanerne.

Wang sier han var en av pådriverne for at Yamaha også satset i Europa.

Prosjektleder Jo Wang i Audiens Norge. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Om det tredje systemet som nå kjemper om markedsandeler, de tyske Vivace og Vicello-systemene, sier Wang:

– Dette er rimeligere systemer og låter fantastisk. Jeg vil beskrive det som «Constellation-kvalitet til Yamaha-pris», sier han til Kulturhusmagasinet.no.

Demorommet til Audiens blir viktig, for da får flere i bransjen hørt hva det dreier seg om:

– Folk må høre det. Det er magisk, rent «trylleri», sier Wang.

Som også mener at kulturhusene ikke bør reklamere overfor besøkende/gjester med at de har slike systemer.

– Det henger sammen med at det tidligere har vært en viss skepsis til systemene. Det skal oppleves som akustikk, og ikke elektronikk. Det er musikken som skal vektlegges og ikke systemet – som gjør det bra, sier Wang.

Thorbjørn Danbolt. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

 

Pr. august 2018 har Audiens tre installasjoner. Hos Rommen skole, hvor et AFC3-anlegg nylig ble oppgradert til Vicello, og Vivace hos Bjørkelangen kulturscene og Lørenskog hus.

Forskjellen mellom Vicello og Vivace er ganske enkelt at de er beregnet for hhv. mindre og store rom. Systemene er identiske. Det er bare to ulike merkenavn.

Thorbjørn Danbolt, som selv er utdannet lydtekniker, mener noe av suksessen til Audiens – som i 2016 ble kåret til gasellebedrift av Dagens Næringsliv – er at de har en «helhetstankegang».

– Jeg tror vi er ganske unike. Vi har samlet mange kompetente mennesker, med fagkunnskap innen alle relevante områder. Vi har stilet så høyt vi kan innenfor fagfeltene, så jeg vil påstå at vi er et av firmaene med mest fagkompetanse.

Thorbjørn Danbolt og Jo Wang. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Fakta om etterklangsanlegg:

Systemet er basert på at mange mikrofoner plukker opp refleksjoner fra rommets egne flater, og deretter behandles i prosessorens digitale algoritme.

Man designer et «nett» av høyttalere og mikrofoner over scene og sal, som via matrisen, diskret forsterker lyden fra scene til sal og omvendt.

Aktører og publikum vil oppleve seg selv som mer «tilstedeværende» i rommet, og man vil oppnå sterkere intern kobling mellom for eksempel musikerne i et orkester på scenen (les. akustisk musikk). Resultatet er en meget naturtro akustisk forbedring av rommet. Ved å programmere forskjellige kombinasjoner mellom, tidlige refleksjoner, og etterklangstider, har man muligheter for å skape helt forskjellige rom, som er tilpasset forskjellige typer arrangementer.

Systemet programmeres med PC eller Mac, og forskjellige «klangvalg» lagres for å kunne framkalles direkte via en dedikert fjernbetjeningsenhet. F.eks. et touchscreen panel som velger de forskjellige romklang presets.

Kilde: Audiens Norge

Deler av Audiens-teamet (fra venstre): Øverst: Thorbjørn Danbolt (daglig leder), Jo Wang (prosjektleder) Bjørn Harald Jensen (produksjonssjef AviNordic), Julie Ulsnes Adolfsson (markedssjef) og Håvard Apeland (Lager og logistikkansvarlig) Nederst: Cathrine Rossbach Heier (Markedsføring Practice Presto), Bjarte Eltvik Thomassen (prosjektleder) og Are Tomter Hansen (Avdelingsleder Fagteamet). Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no

Bransjeveteranen Asle Nilsen storkoser seg fortsatt med lyd og opplevelser

Yamaha ser et stort potensielt marked for AFC

– Jeg vil påstå at vi er et av firmaene med mest fagkompetanse, sier gründer Thorbjørn Danbolt, som selv er utdannet lydtekniker. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like