KINO

Ås kino mot strømmen – besøkstallene øker fortsatt

Kinoansvarlig Martin Øsmundset hos Ås kinoteater. Foto: Bonsak Hammerås, Ås Avis. (Gjengitt med tillatelse.)

Ås kinoteater hos Ås kulturhus er «gutten mot strømmen» i 2017. Unge Martin Øsmundset har drevet kinoen i halvannet år og har økt besøkstallet med 53 prosent så langt i 2017 sammenlignet med 2016.

For perioden januar til juli 2017 er den prosentvise økningen størst hos Ås kinoteater i Follo. De hadde 4.776 besøkende i denne perioden i 2016, og 7.305 i 2017.

ANNONSE

Det melder lokalavisen (bak betalingsmur) – som har fått tallene fra bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Overfor Ås Avis sier kinoansvarlig Martin Øsmundset (som også er ansatt av Den norske filmfestivalen, deleid av Film & Kino) at det er flere faktorer bak økningen, blant annet at han har fått jobbet mer enn 50 prosent stillingen skulle tilsi, og dermed fått jobbe mer med enkeltvisninger.

F.eks. resulterte det i fullsatt sal da Margreth Olin introduserte Barndom i mars 2017. Han viser også til at kommuneansatte i Ås fikk billetter til kulturhuset i julegave i 2016 og at studentmiljøet på Ås får kinobilletter om de flytter til kommunen. Øsmundset fremhever også tett samarbeid med lokale lag og foreninger.

Han er også en veldig synlig «kinosjef»:

«Jeg selger billettene selv til de fleste visningene, og det gjør at jeg blir bedre kjent med publikum og hva de ønsker seg. Jeg tror også det gjør noe med opplevelsen til publikum. Håpet mitt er at det å gå på kino i Ås skal være litt som å besøke en god venn,» forteller han til Ås Avis.

– Kulturhusmagasinet stiller seg i rekken av gratulanter. Martin – du virker til å sprudle av glede av å drive din «egen» kino. Det fremstår slik også når vi følger kinoen på sosiale medier!

– Takk! Ja, jeg elsker å drive min «egen» kino! Det er på mange måter en drøm å stå ansvarlig for en såpass liten kino hvor jeg er eneste ansatt. For det første, har jeg stor frihet til å utvikle kinoen som jeg vil og teste ut de ideene jeg til enhver tid kommer opp med. Og for det andre, blir jeg jo godt kjent med alle sider av kinodriften – fra programmeringen til det rent tekniske og videre til markedsføringsaspektet og selvsagt relasjonene man får med kundene når man selger billetter. For meg er ikke denne jobben så ulik det jeg drev med i ungdomstiden, da jeg stadig vekk inviterte til filmkveld hjemme i kjelleren, hvor jeg hadde hjemmekinoanlegg og en på den tiden enorm TV på 32 tommer. I Ås står jeg alltid med popcorn-moppen i hånda og tar farvel med publikum når de kommer ut av salen, og når jeg ser i ansiktene deres at de har opplevd noe som betydde noe for dem, er det den beste motivasjonen til å jobbe for å utvikle kinoen videre.

– Hva med din egen innsats i å skrive presentasjoner på Facebook?

– Jeg får mange fine komplimenter for det, så jeg tror nok det har mye å si. Jeg poster jo ofte ting som ikke er rein filmreklame heller, men som bare er små, hyggelige historier fra kinoen. Det kan for eksempel være om barna som gikk opp på scena og ropte «Takk for oss, Spektrum!» etter at de hadde sett filmen om Marcus & Martinus, eller om de 240 seniorene som ventet tålmodig mens jeg febrilsk jobbet med å få av det plagsomme scenelyset bak lerretet før visningen av Kongens nei. Seniorene klappet og lo da jeg omsider kom frem igjen og erklærte for dem at jeg måtte skru av en sikring. Jeg postet også en liten anekdote om ei lita jente som sto hypnotisert foran plakaten av Smurfene i tre hele minutter før hun gikk videre. Det er viktig for meg at Ås-folket får et personlig forhold til kinoen sin, at de er glad i kinoen sin, og det er derfor jeg ofte skriver sånne historier, for å minne dem om at kinoen vår er et sted som man kan komme til å gå hjem fra med minner for livet.

– Har du økt mye i antall likerklikk på kinoens Facebook-sider?

– Kinoen hadde ikke en egen Facebook-side i det hele tatt da jeg begynte her i 2015, den delte side med kulturhuset. Etter at jeg begynte å pepre med kinooppdateringer, druknet de øvrige kulturpostene litt, hehe, så vi kom fort fram til at det var best å skille lag. Ås er jo et sted som er smekkfullt av studenter og dermed nye innbyggere hvert eneste år, så det var også viktig for meg at de ville finne en egen side om de søkte etter «Ås kino» på Facebook. Etter snart to år er jeg oppe i 1.322 likerklikk, og selv om dette tallet øker litt etter litt, er jeg ikke så opptatt av det. Jeg bruker vel så mye tid på å dele kinoens Facebook-poster i lokale grupper. «Ås kommunes venner» har nesten 10.000 medlemmer, for eksempel, så ofte tror jeg man kan nå bredere ut av å poste i lokale grupper enn bare fra egen side.

LES MER OM KINOSJEFEN HER DA KINOMAGASINET PRESENTERTE HAM I 2015:

Ny kinosjef på Ås kinoteater

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like